Er loopt een pilot om ervoor te zorgen dat er enkel complexe spoedzorg op de Huisartsenpost OZL wordt geboden die niet kan wachten op een regulier consult bij de eigen huisarts van de patiënt. In de eerste weken van 2020 neemt het aantal patiënten dat een telefonisch beroep doet op de Huisartsenpost OZL flink toe. Processen en overleggen die geen betrekking hebben op de coronapandemie komen daardoor op een zijspoor te staan. Doelstelling is om deze processen in 2021 weer op te starten.
De website van HuisartsenOZL is aangepast, hierbij is ook de webpagina van Huisartsenpost OZL is daarbij gereviseerd om patiënten nog beter te informeren wanneer een bezoek of telefoontje noodzakelijk is. Op de site staat een stappenplan waarin nog nadrukkelijker wordt verwezen naar de “Moet ik naar de dokter” app en de site “thuisarts.nl”. Daarnaast is er een infographic toegevoegd met voorbeelden. Patiënten kunnen zo beter inschatten of er sprake is van een vraag waarvoor ze contact moeten opnemen met de Huisartsenpost OZL.
Vanaf maart 2020 is de primaire focus geweest hoe de Huisartsenpost OZL op een veilige manier spoedzorg kan blijven bieden tijdens de coronapandemie. De zorgprotocollen en werkafspraken zijn in snel tempo aangepast, de werkwijze en de indeling van zorgkamers opnieuw ingericht en de medewerkers geïnstrueerd over beschermende maatregelen. De mogelijkheid om zorg op afstand te bieden is gerealiseerd door de introductie van een nieuw telefoonsysteem. Daardoor is het mogelijk om te beeldbellen met de huisartsenpost. Parallel aan deze ontwikkeling loopt de pilot thuiswerken waardoor triagisten kunnen thuiswerken. Verder is de herinrichting van werkplekken op het callcenter gerealiseerd om de akoestiek te verbeteren en de werkbeleving te optimaliseren.